tisdag 9 oktober 2012

Lövbiff med kryddsmör samt klyftpotatis och rotfrukter.


Förutom sniglarna köpte vi också lövbiff av oxe från Lidl- 15 st för 15€! Också det helt otroligt- vilken lyx för en fattig studerande! Vi frös ner största delen av köttet, men sparade 2 biffar som vi lagade till middag.

Observera att klyftpotatisen skall lagas först!

Köttet gjorde jag inte så mycket åt, jag hackade det plattare så att biffarna samtidigt blev lite större. Sedan saltade och pepprade jag köttet. För att inte köttet skall bli segt skall man ta ut det från kylskåpet i god tid innan det skall stekas! Biffarna stekte jag just innan vi skulle äta, i en färdigt upphettad stekpanna, med olivolja. Jag stekte dem bara någon minut allt som allt, lite på båda sidorna. 

Nu över till kryddsmöret!

Kryddsmör med gräslök

gräslök
salt
peppar
smör
paprikakrydda

Kryddsmöret var busenkelt att göra! Jag blandade rumsvarmt smör med gräslök som jag klippt i små bitar. Sedan tillsatte jag salt, peppar, paprikakrydda och lite chilipulver. Jag blandade allting ordentligt, och satte sedan smöret i aluminiumfolie och rullade det till en rund "korv". Smöret åkte i frysen, där det fick vänta tills biffarna skulle stekas. Då jag stekt ena sidan på biffen skar jag en halv cm tjock bit av smöret, och satte det på biffen. Det här gör att smöret hinner smälta litegrann, och ger en god smak till biffen! 

Å nu ännu klyftpotatisen! Till den använde jag:

5 potatisar
1 rödlök
1 kålrot
1 chilipaprika
2 morötter

Jag klöv potatisarna i STORA klyftor, och gjorde lika med resten av rotfrukterna/grönsakerna. Om man lagar för små bitar brinner allting lätt i ugnen, speciellt då det gäller löken. Jag marinerade sedan allting med

Olivolja
Balsamvinäger
2 vitlöksklyftor
salt
peppar
örter,

och rörde om ordentligt. Jag hällde allting på en plåt, och strödde sedan lite ströbröd över det hela. Ströbröd gör att allting blir lite mer krispigt. Sedan är det bara att sätta allting i ugnen, och känna efter när potatisen är färdig. För riktigt krispig potatis-blandning kan man ännu sätta ugnen på grill-läge en stund de sista minuterna. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar