tisdag 11 september 2012

Stekta panerade abborrfiléer à la mormor!

Mormors kock-talanger sviker en aldrig.. :)
Oij vad länge det tagit för mig att få det här inlägget publicerat! Fiskveckan blev nästan till en fisk-månad juh :) Nu kommer i varje fall receptet på den utsökta, panerade fisken mommo lagade då jag var på besök i deras stuga mitt ut i Lovisa skärgård! Abborrfileer i sig själv är ju inte precis studerande-mat om man inte (som jag, höhö) råkar ha aktivt fiskande morföräldrar som skänker mig en eller två abborrfileer lite nu och och då! Tummen upp för dom! I butiken kostar abborfileer runt 30€/kg, om sådana ens mot förmodan finns att få.. Nåjo, gott är det för det!

Till fisken behövs

abborrfilé eller filè av annan fisk
rågmjöl
salt
vitpeppar
smör

Börja med att salta och peppra filèerna på båda sidorna. Hetta upp en stekpanna med rikligt med smör, och just innan fisken skall stekas doppar du den i rågmjöl så att båda sidorna blir panerade. Snåla inte med smöret i stekningen, det ger fisken en fin färg och en god smak! Svårare än så är det inte, och fisken blir ofantligt god, och dessutom hälsosammare än om man skulle panera den med vanligt mjöl. Till fisken kan du servera en kall gräddfilsås, sallad/potatis och som till allt panerat passar citron utmärkt  till den här rätten också! Smaklig måltid säger jag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar