torsdag 29 mars 2012

Köttfärslimpa fylld med bacon, persilja och svamp


För någon vecka sedan lagade vi Saulis favoritmat; köttfärslimpa med bacon och svamp. För att vara en så enkel och lättlagad maträtt är smakupplevelsen faktiskt ganska suverän.. I den här limpan använde jag turkisk yoghurt istället för mjölk/gräddfil/grädde.. Riktigt bra blev det!

Till limpan behövs:

400 g maletkött
1 dl ströbröd
2 dl yoghurt
1 lök
1 ägg
1/2 paket bacon
salt
peppar
chili-pulver
paprika-pulver
200 g trattkantareller
persilja

Ugnen skall vara på 225 °C.

Jag började med att blanda yoghurten med ströbrödet och lät det svälla en stund (ca 10 min. ). Undertiden hackade jag löken i riktigt små bitar. Jag blandade sedan i löken, ägget och färsen i ströbrödet, och blandade sedan i ORDENTLIGT med salt och peppar, chili- och paprika-pulver. Jag tillade också lite örter som t.ex basilika och oregano.

Då färsen var klar stekte jag de färdigt förvällda trattkantarellerna i smör tillsammans med lök och bacon, som jag tidigare skärt i bitar. Jag tillsatte persilja i blandningen då allting var färdigstekt.

Jag smorde sedan en ugnsform, och satte färsen i den smorda ugnsformen. Jag formade färsen till en avlång klump, med en skåra i mitten som gick nästan igenom ugnsformen. Dit in satte jag svamp-lök-bacon-persilja blandningen, och stängde sedan igen fickan så ingenting av fyllningen syntes. Därefter satte jag aluminiumfolie över färsen - och in i ugnen! Där fick den vara i ca. 40-60 min, lite beroende på hur tjock färsen är.. Då spadet som kommer ur färsen är genomskinligt- då är limpan färdig!

Jag brukar servera köttfärslimpa med mos, lingonsylt och kanske tom. lite broccoli.. Myyycket gott och enkelt. Ibland brukar jag istället för att fylla limpan med bacon linda baconet runt limpan. Också det blir fint och gott.. :)


1 kommentar:

  1. Frågan är ju vilken temp. det ska vara i ugnen!?

    SvaraRadera